27/06/2008

Pangahoonetest ajalooliselt ja isiklikult 2.



Kokku on Eesti Panga kvartalis viis maja. Olen neist neljas käinud elu erinevatel etappidel.

Panga peahoones käisin nõukaajal mitut kilo viiekopikasi münte paberrahaks vahetamaks. Olin Järve toidupoes keskkooliaegse tootmisõpetuse müüjapraktikal ja poest siis saadetigi mind, raske rahakott käe otsas, panka. Läksin peauksest sisse, ilusast laiast trepist üles ja siis pangasaali, mis praegu hoopis teistmoodi välja näeb. Juba paberrubladega sõitsin Järvele poodi tagasi. Ühe lapseohtu inimese jaoks väga vastutusrikas käik! Hiljem olen seal pangategelastega ajalehelugusid tegemas käinud.

Torniga majas oli mingil ajal Ühispank. Oli aeg, mil Ernesto Preatoni selle pangaga asju ajas, väikeaktsionäre tõi ja üht-teist veel kavandas. Torniga maja ühes saalis toimus siis pressikonverents. Ajakirjanikele jagati kätte hulk materjali, selle hulgas ka itaaliakeelset. Mu itaalia keele õpingutest oli suhteliselt vähe aega möödas, keeleoskus värske ja lugemisvara oli nappinud. Sestap lugesin kätteulatatut huviga. Kui Preatonile selle itaaliakeelse materjali põhjal ebamugava küsimuse esitasin, kirjutatut tsiteerides (vist seostus see mingi pandimajaga, mida ta tollal ka kavatses pangaga koos teha - aga ega ma praegu täpselt mäleta), oli ta üsna üllatunud moega. Muidu käis pressikonverents inglise keeles.

Sakala tänava sünnitusmajaga, mis nüüd ümber- või uusehitusena ka üks pangamajadest, seob mind väidetavalt see, et kui ilmale tulema hakkasin, oli mu ema esialgu sinna viidud. Seal aga polevat olnud vaba kohta...

Ühes neist majadest oli millalgi postkontor.

Aga nii, et kõiki korraga näha, polnud mul varem seal käia õnnestunud.

No comments:

Post a Comment