07/09/2008

Kott pähe ja kõrvad kinni


Igasugused teated ja nõudmised ühe või teise telekanali sulgemiseks tekitavad minus tunde, et keegi tahab mulle koti pähe panna ja kõrvad ka veel kinni toppida.

Kogu aeg Soome telekanaleid vaatama harjununa oli mul tõesti kahju, kui osa neist lihtsalt ära kadus. Sellest oleks mul ka kahju, kui Vene kanalid ära kaoks või keelustataks. Oma naabrit/naabreid tuleb tunda, siis ei tule nende käest ootamatusi. Sõltumata sellest, kas neid sõpradeks või vaenlasteks peetakse.

Nii Soome kui Vene kanalitel on väga häid debatte, kultuurisaateid, uudisetesaateid - mõistagi tuleb neisse suhtuda mõtlikult, et eraldada terad sõkaldest. Aga üldiselt on need kanalid aidanud meie maailma avardada. Mina küll neist loobuda ei tahaks.

Meie kodu sagedamini vaadatavad telekanalid on CNN, BBC, Euronews oma uudistega, Eurosport, RTVi eriti oma debati- ja vestlussaadetega , Soome ja Vene kanalid, kui sealt midagi tarka tuleb, ja samuti Eesti kanalid, kui neilt midagi tarka tuleb. Vahel vaatan filmikanaleid või Artet, Mezzot vaataks ka, aga meil on ainult üks telekas :) Võimalik, et midagi jäi sellest loetelust välja, näiteks History viipab juba eemalt kaugelt meeldetuletavalt...

Eelistan vaadata filme keeltes, milles need on tehtud (muidugi mööndusel, et ma keelest aru saan), seepärast ei meeldi mulle tekstide pealelugemine ei eesti ega ka vene keeles. Pealegi on lugejatel enamasti tuim hääl, mistõttu paljud rääkimisega kaasas käivad tegelaskujude nüansid kipuvad kaduma. Mõnda filmi olen vaadanudki puhtal kujul keeleõppimiseks, näiteks itaalia ja hispaania filmid, kui need originaalkeeles on. Ingliskeelseid muidugi ka.

Igasugusel teletarbimisel peavad inimese jaoks küll piirid olema, aga need sõltuvad ta enda huvidest, mõistlikkusest, teadatahtmisest, kriitikameelest, ajaressursist jne. Seda, et keegi kuskil hakkab minu eest otsustama, missuguseid ja kelle telekanaleid ma vaatan, küll ei tahaks. Ei taha kotti pähe ja kõrvu kinni toppida. Purgikaane all elades võib õhk otsa lõppeda.

2 comments:

  1. Mõtteavaldused millegi keelustamisest on hirmutavad. Keegi kusagil teab, mis rahvale on hea...

    ReplyDelete
  2. Keelustamist on ju ajaloos varemgi olnud ja seejuures enamasti kaasneb asjaolu, et keelatud vili on magus ja järelikult võib vaatajate arv isegi kasvada, vastupidiselt sellele, mida saavutada tahetakse.

    See, et keegi kuskil arvab teadvat, on omamoodi traagiline, sest järelikult puudub sel kellelgi enesekindlus. Selle puudumise püüab ta korvata hirmutamisega.

    ReplyDelete