20/01/2016

Kuidas mu hõimlase rusikahoobist sai alguse sõda


Oma emapoolsest vanaisast ei tea ma peaaegu midagi. Ta jättis oma naise koos kolme väikese lapsega maha üsna suurde viletsusse ja kadus teadmata suunas. Lapsed - üks neist minu tulevane ema, kasvasid üles isata. Meie peres ei räägitud äraläinud vanaisast midagi...

Kui ma mõni aeg tagasi blogis pahandasin, et keegi mu ema andmetega minu teadmata Genis toimetab, selgus, et tegemist on minust noorema inimesega mu emapoolse vanaisa sugulaste hulgast.

Oleme nüüd mõne kirja vahetanud ja mina niimoodi teada saanud, et mu emapoolne vanaisa olevat päris põhjalikult oma suguvõsa uurinud. Vist temalt pärinevat ka selle suguvõsa kõige huvitavam fakt, mis on seotud Mahtra sõjaga.

Suguvõsa pärineb Juuru vallast Kädva külast Pilli talust. Esimene teadaolev esivanem Prits (ka Fritz) olevat olnud leidlaps. Pritsil sündis poeg Mart, kes abiellus Purilast pärit Tiiu Torkiga.

Tiiu vennapoeg Jüri Tork on see mees, kelle rusikahoobist sandarmile pähe sai alguse Mahtra sõda (2. juunil 1858).

Eduard Vilde "Mahtra sõda" olen ma muidugi juba lapsena lugenud. Jüri Torgist on selles paar väga emotsionaalset lehekülge. Ta olevat olnud joobnud ja seetõttu väga võitlushimuline, kippunud järgi katsuma, kas soldatite püssid on tühjad või laetud. "Jüri oli umbes kahekümne viie aastane hiiglakasvuga mees ja üks neist, kes oma tugevuse peale oli uhke. Julgust oli ta juba ülearu võtnud, mida ta pehme keel, punetavad jõllis silmad ning vaaruv kõnnak tunnistasid."

Vilde kirjutab, et Jüri ei kuulanud teda vaigistada püüdvaid teomehi, vaid läks ühelt soldatilt püssi kiskuma. Seda saamata sammus ta ilma malgata otsejoont kapteni ette, "asus mõlema käega ta pagunitest kinni ja kiskus need krauhti maha. Siis langes ta määratu rusikas raske hoobiga väeülemale pähe. /- - -/ Aga niisama rabavana tuli pahateo hirmus tagajärg. Mitu püssi tõusis, paugud käisid ja Jüri Torgi hiiglakeha langes silmili põrmu sisse - kaks surmavat kuuli rinnas.
Sõda oli esimese ohvri nõudnud.
Ta oli peale hakanud."


Mart, keda eespool mainisin, läks ka Mahtra sõtta - ainult, et kui kohale jõudis, oli sõda juba läbi.

Mart olnud suurt kasvu mees, samuti oli tal jõudu palju. Mõisas seda meest peksta ei juletud. Ka viljakotte olevat ta suutnud rohkem kanda kui teised. Mardil olevat teiste laste hulgas olnud poeg Jaan, kellel sündinud omakorda palju lapsi, kellest ühest sai siis millalgi minu emapoolne vanaisa, samuti Jaan.

Pilt: Alo Hoidre illustratsioon Ed. Vilde "Mahtra sõja" 1955. a väljaandele.

No comments:

Post a Comment